Geld verdienen met je elektrische auto?

Datum: 
06/05/2020

In de nabije toekomst zou jij geld kunnen verdienen met je elektrische auto, door de batterij ervan niet alleen te gebruiken voor het opslaan van stroom uit het elektriciteitsnetwerk, het grid, maar ook voor het leveren van stroom aan dat grid. Dit heet bidirectioneel laden. Door je auto hiervoor beschikbaar te stellen zou je korting kunnen krijgen van je energieleverancier op de energieprijs. Of van de leasemaatschappij korting op jouw leaseauto. Op dit moment is het nog niet zover, maar de basis hiervoor is inmiddels gelegd met Equigy, een energieplatform op basis van blockchaintechnologie.

  Equigy: balancering van elektriciteitsnetwerk

Lees verder als je wilt weten:

  •  waarom Equigy is ontwikkeld,
  •  wat het eigenlijk is,
  •  hoe het werkt in de praktijk,
  •  en wat er nog moet gebeuren voordat jij er geld mee kunt verdienen.

Waarom is Equigy ontwikkeld?

Netbeheerders hebben te kampen met steeds grotere pieken en dalen in het elektriciteitsnetwerk. Toen onze elektriciteit uitsluitend werd geproduceerd door gas-, kolen- en kerncentrales, betekende  dat een constante levering van elektriciteit. Tegenwoordig echter wordt steeds meer energie duurzaam opgewekt, bijvoorbeeld met zon en wind. Die levering is grillig. Zo kan het de ene dag hard waaien en de volgende dag bladstil zijn. Hier komt bij dat de vraag naar stroom ook varieert. Denk maar eens aan het verschil in vraag overdag en ‘s nachts.
Ons elektriciteitsnetwerk dreigt inmiddels overbelast te raken. TenneT investeert tot 2030 al 35 miljard in het verzwaren van het netwerk. Omdat dit niet genoeg soulaas biedt en bovendien erg kostbaar is, zijn drie grote Europese TSO’s (transportbeheerders oftewel hoogspanningsnetbeheerders) op zoek gegaan naar andere oplossingen.

Ontlasting van het elektriciteitsnetwerk met hulp van jouw elektrische auto

Wat is Equigy?

Samen ontwikkelden TenneT (Nederland en Duitsland), Swissgrid (Zwitserland) en Terna (Italië) in de afgelopen drie jaar een blockchainplatform, Equigy genaamd. Equigy is een soort digitaal Europees kasboek waarin elke energietransactie wordt bijgehouden. Met dit platform kunnen gegevens worden uitgewisseld tussen apparaten (auto, huisbatterij), marktpartijen en de netbeheerders. TenneT zelf doet geen zaken met particulieren, dat doen marktpartijen zoals energieleveranciers. Het prettige van blockchain is dat de gegevens niet van buitenaf (door derden) kunnen worden gewijzigd. De transacties zijn bovendien traceerbaar, wat dit open source systeem betrouwbaar maakt.
Dankzij Equigy kunnen miljoenen Europese huishoudens de flexibele capaciteit van hun elektrische auto (of huisbatterij) aanbieden voor de stabilisatie van het elektriciteitsnetwerk. (Alleen Nederland telt nu al 200.000 stekkerauto's, waarin 2 gigawatt aan elektriciteit zit opgeslagen. Dit is evenveel als drie grote elektriciteitscentrales.)

Volgens René Kerkmeester, hoofd digitalisering bij TenneT, kunnen consumenten idealiter
honderden euro’s per jaar gaan verdienen.

Hoe werkt het in de praktijk?

Via een speciale app bepaal je zelf hoeveel procent van de accu je beschikbaar wilt stellen. Realiseer je daarbij dat je auto heel wat uren per dag stilstaat. Bovendien is ruim 90% van de autoritten korter dan 90 km.
Equigy is de basis van het Europese energieplatform. Het is, zeg maar, de pizzabodem. Elk land kan er vervolgens zijn eigen topping voor bedenken, bijvoorbeeld korting op de energieprijs via de energieleverancier, korting op een leaseauto via de leasemaatschappij of korting op een auto via de autofabrikant.

Wat moet er nog gebeuren?

Er moet nog nationale en internationale wet- en regelgeving worden aangepast, onder andere om tussen verschillende landen stroom uit te kunnen leveren.
Bovendien kan op dit moment slechts een klein aantal auto’s bidirectioneel laden. De autobouwers zijn echter enthousiast en willen ermee aan de slag. Auto’s die al wel bidirectioneel kunnen laden zijn alle modellen van Nissan Leaf, Nissan eNV200, Renault Zoe (let op: de oudere modellen hebben een speciale update nodig), Opel Corsa-e en Mitsubishi Outlander PHEV.

In Nederland is er al een pilot met Vandebron, BMW en Nissan geweest. We wachten af hoe snel het verder wordt uitgerold, welke marktpartijen dit oppakken, zodat elektrisch rijden nog aantrekkelijker wordt.